Na pohovoru ukažte, že neskrýváte mrtvolu v pivnici

Poslední aktualizace: 22. prosince 2020
Na pohovoru ukažte, že neskrýváte mrtvolu v pivnici
Člověk, který chce uspět na pohovoru, by si měl osvojit několik tipů a doporučení, díky kterým je možné vhodně reagovat, a tím zvýšit svoji šanci na úspěch.

Na cestě k vysněnému pracovnímu místu je třeba překonat několik překážek a nástrah.

Někdy vysloveně strastiplná pouť vede přes množství bran, ze kterých nejdůležitější je vstupní interview. Když nabídka pracovní síly v mnohých případech převyšuje poptávku, personální manažeři nebo konzultanti personálních agentur využívají při zkoumání jednotlivých kandidátů různé taktiky. Člověk, který chce uspět, by si proto měl osvojit několik tipů a doporučení, díky kterým je možné vhodně reagovat, a tím zvýšit svoji šanci na úspěch.

Výslech inkvizitora

Když na trhu práce nabídka pracovních sil značně převyšuje poptávku, personalisti si mohou při výběru vhodných kandidátů dovolit rúzné psychologické triky a jiné chytáky. Některé vstupní pohovory je možno přirovnat k „výslechu inkvizitora“,  při kterém se uchazeči musí navíc podrobit zkoušce odvahy či řešit složité křížovky nebo hlavolamy. Podle nejnovějších trendů se hlavní pozornost  přesouvá na úplný začátek interview, při kterém se  po dobu naoko nezávazného úvodního rozhovoru uchazeč cíleně testuje mnohem více než po dobu všech následujících částí.

Neskočit na udičku

Vedoucí interview se nadějného uchazeče velmi často například ptá: „Co negativního by mi o vás mohl prozradit váš současný nadřízený? Nebo: „Co na vás nemají rádi vaší současní kolegové“? Při takovém postupu se nedejte nachytat a neprozraďte víc než je třeba. Jen co byste partnerovi „hodili udičku“, chytil by se příležitosti a pustil by se na cestu do vašeho nitra lépe nežli jakýkoliv psychoanalytik. Na podobné otázky je vhodné odpovídat: „Nemyslím, si, že by si na mě mohl můj současný šéf stěžovat“. Tímto dáte najevo, že neskrýváte mrtvolu v pivnici a že nemáte strach před názory jiných lidí. Mimochodem, názory vašeho současného šéfa nebo kolegů jsou jejich věcí a při posuzování vaší osoby by neměli být směrodatné.

Neúprosný svět logiky

Logické otázky směřují při vstupním pohovoru k odhalování schopnosti správně a logicky usuzovat. Zároveň vypovídají o výši vaší důvěry ve vlastní síly. K tomuto druhu testovacích metod patří například zdánlivě nesmyslné otázky typu: „Kolik tenisových míčků je v tuto chvíli ve vzduchu na Novém Zélandu?“ nebo „Proč je vršek na sudu okrouhlý?“. Nesnažte se o přesnou odpověď a ani nezískávejte čas konstatováním, že si to musíte promyslet. Sáhněte po odpovědi z celkem jiné oblasti – a je přitom jedno, zda necháte ve vzduchu na Novém Zélandě 11 654 míčků, protože jeho obyvatelé jsou podle vás tenisový nadšenci, nebo ani jednu, protože na Novém Zélandě je v tuto chvíli hluboká noc. Pohrajte si s odpovědí, ale na závěr vysvětlete, jak jste dospěli k danému závěru.

Hledá se kreativní tvor

Pokud je kreativita jedním ze základních požadavků na místo, o které se ucházíte, připravte se na řešení konkrétních zadání. Může například jít o úlohy typu: Sestavte reklamní kampaň pro hunského vojevůdce Atillu! Nebo Jak byste dělali marketing pro komíny vyrobené z čokolády? Nemáte ani ponětí? Jen žádnou paniku, nesedíte přece v horkém křesle v soutěži Milionář. Váš potencionální zaměstnavatel chce jen vědět, jak si poradíte s netradičními úkoly. Úvahy typu Jak by měl vypadat Atillův nový image? Jsou důkazem schopnosti kooperovat s ostatním projevem zručnosti vnímat věci v souvislostech. Pragmatické myšlení je v těchto případech mnohem účinnější než nejoriginálnější nápady, které se však ve skutečnosti absolutně nedají realizovat.

Pozor na slepou uličku

Neformální rozhovor na úvod nebo na závěr vstupního interview je pro mnohé uchazeče určitě horkou půdou. Personální poradci nebo konzultanti využívají, že v této etapě nejsou kandidáti tak ostražití a brzy ukáží svojí skutečnou tvář, myšlenky a názory. Zapomeňte proto na detailní popis vyšich problémů  s parkováním či městskou hromadnou dopravou – nesvěřte se s nimi ani sekretářce po dobu čekání na přijetí, budete působit málo suveréně. Dobrým tématem jsou společné zájmy nebo místa, která jsou oběma stranám dobře známá. Je totiž přirozené, že člověku jsou instinktivně bližší lidé, se kterými má něco společného.V žádném případě se však nedejte svést na diskuse typu: Co si myslíte o paní, resp. pánovi XY? Taková vyjádření vždy vedou do slepé uličky a ve světě byznysu nejsou stavebními kameny dlouhodobého úspěchu.

Nepřistupujte na všechno

Pokud vás vedoucí interview s evidentním potěšením zastrašuje, ukažte mu, že patříte k lidem, kterým nechybí páteř. Kdo chce, aby ho respektovali jiní, musí si vážit v první řadě sám sebe. Pokud od vás budou chtít, abyste s hračkářskou přilbou stříleli do gumové babky, poděkujte se a klidně odejděte. Právě tak věty typu: U nás se nebudete mít kdy ani najíst a počítejte s tím, že v kanceláři strávíte nejednu noc!, jsou zbytečným vyhrožováním a znamením, že z vaší strany jde o ztrátu času. Dobře si promyslete, zda chcete pracovat pro firmu, která s pracovníkem zachází jako ve špatném filmu. Pracovní psychologové radí, aby  uchazeč v každém případě  se snažil zůstat věrný sám sobě. To je nejlepší rada a prostředek na to, aby na cestě vzhůru nepropadl.

Pár dobrých tipů navíc

  • Citlivé jsou otázky týkajíce se znamení zvěrokruhu. Na otázku „jste panna?“ můžete odpovědět „Ne, kozoroh,“ případně „Jak mám rozumět vaší otázce?“ Mírný útok je vždy lepší jako nesmělé tápání.
  • Důležitý je také tón vašeho hlasu. Velmi lehce  totiž prozradí, zda vás mohou snadno zatlačit do rohu. Trénujte proto už před pohovorem a sledujte svůj hlas v běžných situacích.
  • Pamatujte také na to, že vyslovit  raději nepopulární myšlenku je lepší než nemít žádný názor.

[Andrea Chalupová: Hospodářské noviny – Kariéra]