Závěr pracovního pohovoru

Poslední aktualizace: 22. prosince 2020
Závěr pracovního pohovoru
Cílem závěrečné fáze pohovoru je shrnutí všeho, o čem jste se bavili doposud. Jak se připravit na závěr pracovního pohovoru, abyste věděli vše podstatné?

Cílem závěrečné fáze pohovoru je shrnutí všeho, o čem jste se bavili doposud, jaké informace už máte a co ještě potřebují obě strany získat. Většinou je to prostor právě pro Vás, tak jej naplno využijte. Nezůstávejte ticho. Mějte připravené otázky dopředu, nejlépe více než jednu otázku. Volte vhodné i pořadí otázek. Pokud je pro Vás důležitá pracovní doba, zeptejte se na pracovní čas ve vztahu k náplni práci, jak vypadá běžný pracovní týden, ne přímo na čas „od-do“.

Proč se zabývat tím, jak a jakou otázku položím?

Personalisté obvykle sledují počet a hlavně kvalitu otázek. Je totiž indikátorem Vaší motivace stejně jako i připravenosti na pohovor. Jaké otázky je vhodné klást v rámci 1. kola výběrového procesu, když Vás o ně požádají? Množství, typy a pořadí otázek závisí od toho, kde 1. kolo probíhá:

A)  Personální agentury, Headhunterské společnosti:

  • Přesná pracovní doba, odměňování, benefity, pracovní prostředí, organizační struktura, tým, nadřízený, firemní kultura, možnosti rozvoje a růstu.

B)  Personální oddělení společnosti, personalista, manažer:

  • Bližší popis pracovního dne, který Vám slouží na dokreslení pracovní pozice a náplně práce, firemní kultura, tým, vztahy, jaké interakce budou, zodpovědnosti atd. Teprve až ve druhém kole se ptáme na přesnější informace ohledně odměňování, výši platu, pracovní dobu, benefity apod.

Na konci pohovoru byste měli vědět

  • Co je náplní práce na pozici?
  • Jak firma pracuje s lidmi?
  • Kdy je plánovaný předběžný nástup?
  • Jak dlouhý bude výběrový proces, kolik kol?
  • Kdy můžete očekávat vyrozumění?
  • Jaký je další postup?
  • Zda je potřebné dodat doplňující materiály?
  • Zda je potřebné jít na testy (odborné, jazykové, psychologické)?

Zeptejte se na zpětnou vazbu na sebe. Dáte tím najevo, že máte zájem slyšet o sobě, dokážete být sebekritický, přijmout a zpracovat zpětnou vazbu, na druhé straně máte zájem se rozvíjet. Především se dozvíte informace, které vám mohou pomoci uspět na jiných pohovorech.

Na závěr pohovoru můžet být požádaný o reference. V dnešní době je to běžná praxe. Většinou se ověřují Vaše odborné znalosti, ale může jít i o vaše působení, jednání, či vztahy na pracovišti.

[Assessment Systems Slovakia]