Jaké dovednosti požadují personalisté?

Poslední aktualizace: 19. března 2019
Hard skills a soft skills jsou pojmy, které se v moderní personalistice používají velmi často. Jsou jedním ze základních bodů při posuzování životopisu. Proto je dobré, pokud v životopise svoje dovednosti popíšete detailně a věnujete jim dostatečně velký prostor. Vysvětlíme Vám, jaký je mezi nimi rozdíl a jak správně definovat dovednosti, které ovládáte.

V češtině se můžete kromě výrazů hard a soft skills setkat také s výrazy tvrdé a měkké dovednosti. Pro většinu pracovních pozic je důležité, abyste v určitém poměru uměli prokázat oba typy dovedností.

Hard skills (Tvrdé dovednosti)

Hard skills jsou dovednosti, které se dokážete naučit a umíte je reálně projevit. Vycházejí z levé části mozku, která se označuje jako logická. Učíme se je a umíme vyjádřit úroveň jejich ovládání. Mohou to být technické dovednosti, práce s určitým typem stroje, ale i dovednosti cizích jazyků, matematické dovednosti, medicína, věda nebo počítačové dovednosti či programování. Na vyjádření úrovně jejich ovládání používejte všeobecně srozumitelné výrazy jako začátečník, mírně pokročilý, pokročilý, aktivní uživatel a expert.

Soft skills (Měkké dovednosti)

Soft skills jsou schopnosti, které závisí na mezilidské interakci a osobnosti člověka. Neučí se ve škole jako hard skills, ale je možné je trénovat. Vycházejí z pravé části mozku, tzv. emocionální inteligence. Soft skills se dělí na manažerské a mezilidské. Manažerské vyjadřují vztah a chování v práci, jako je například time managment, schopnost zvládat stresové situace, důslednost, orientace na detail, porozumění úlohám a podobně. Mezilidské nebo interpersonální dovednosti zahrnují práci v týmu, prezentační a komunikační dovednosti, řešení konfliktů, schopnosti prodat, vést jiné a pomáhat.
Soft skills ideálně prezentujte skrze konkrétní příklady, jak jste je využili v pracovních situacích. V žádném případě je nevyjmenovávejte bez kontextu.

Nemusíte ovládat vše

Závisí na konkrétní pracovní oblasti a pozici, jaké dovednosti a schopnosti byste měli ovládat. Vždy se však posuzuje kombinace hard a soft skills. Můžeme to shrnout do tří kategorií:

A. Důraz na hard skills a méně na soft skills. Jde o pozice, kde je důležitá zručnost a méně spolupráce s klientem – například fyzik, vědec, případně operátor výroby, programátor.
B. Důraz na soft skills a méně na hard skills. Pozice kde se primárně pracuje s lidmi – obchodní zástupce, psycholog, terapeut, telefonní operátor.
C. Hard skills a soft skills v rovnováze. Sem spadá většina pracovních pozic, kde je stejně důležité mít reálné dovednosti, ale zároveň se orientovat v mezilidských vztazích.
Například: Právník potřebuje mít důkladné právní znalosti, ale zároveň potřebuje umět pracovat pod tlakem, mít prezentační schopnosti a vycházet s klienty. Podobně je na tom finanční poradce, lékař a všechny manažerské pozice.