Jak napsat dobrý motivační dopis

Poslední aktualizace: 16. dubna 2019
Motivační dopis je dnes běžnou součástí procesu výběru nových zaměstnanců. Jeho cílem je ukázat, proč právě Vy jste ten pravý kandidát na pracovní pozici. Podívejte se na naše rady a tipy, jak napsat dobrý motivační dopis.

Pokud v pracovní nabídce firma žádá, abyste k životopisu přiložili i motivační dopis, udělejte to. V případě, že to považujete za dobrovolné, můžete očekávat, že se Vám nikdo neozve zpět. Firma Vás chce skrze motivační dopis poznat, ale též si ověří, že pokud Vám zadá úlohu navíc, tak ji splníte.
Motivační dopis můžete poslat i v případě, že ho společnost v nabídce nevyžaduje. Bude to značit, že máte o práci opravdu zájem.

Jaký formát má mít motivační dopis?

  • Rozsah motivačního dopisu by neměl přesáhnout jednu stranu. Buďte struční a výstižní. Pokud rádi píšete a chcete se ukázat, věřte, že dvou až tří stránkový motivační dopis nikdo číst nebude.
  • Vždy uvádějte hlavičku. Měla by obsahovat Vaše kontaktní údaje a kontaktní údaje firmy, které píšete.
  • Motivační dopis dělte na odstavce.
  • Vyvarujte se gramatickým chybám.
  • Pokud máte grafický životopis, měli byste i motivační dopis upravit do podobné formy.
  • Pokud posíláte motivační dopis emailem, není potřeba ho podepisovat. Alternativou je elektronický podpis.

Struktura motivačního dopisu
Základní obsahová struktura motivačního dopisu se dělí na tři odstavce. V prvním byste měli uvést, proč chcete pro společnost pracovat a proč jste vhodný kandidát na danou pozici. V druhém odstavci popište Vaše předcházející pracovní úspěchy, podpořte je konkrétními čísly a výsledky. Ve třetím odstavci věnujte prostor Vašim schopnostem a dovednostem, které jsou relevantní pro danou pozici. Pokud můžete, znovu je podpořte praktickými příklady.

Základní principy při psaní motivačního dopisu:

  • Přizpůsobte motivační dopis pro každou konkrétní pracovní nabídku
    Na každou pracovní nabídku posílejte aktualizovaný motivační dopis přizpůsobený pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Pokud máte vzor motivačního dopisu a jen ho upravujete od posledního použití, před odesláním si vždy zkontrolujte, zda jste uvedli správného adresáta: v adrese, oslovení, v těle dopisu i v souhlase se zpracováním osobních údajů.
  • Ukažte, že o firmě něco víte
    Uveďte charakteristiku společnosti, ve které se ucházíte o práci. Personalistu osloví, když uvidí, že jste si o firmě něco nastudovali. Zmiňte nějakou aktuální událost nebo reklamní kampaň, která Vás zaujala. Pokud víte o firmě fakta, která souvisí s pracovní pozicí, na kterou se hlásíte, využijte je. Neexistuje správná charakteristika, důležité je v motivačním dopise ukázat znalost společnosti, do které se právě hlásíte. Vyhněte se ale všeobecným informacím z wikipedie.
  • Zaměřte se na to, co je pro zaměstnavatele důležité
    Důraz klaďte na znalosti a zkušenosti, které jsou důležité pro zaměstnavatele a konkrétní pracovní místo. Dobrým návodem Vám může být právě pracovní nabídka a část „náplň práce, pravomoci a zodpovědnost“ a také „požadavky na zaměstnance“. Pište o sobě pravdu a buďte připraveni každý bod na pohovoru odůvodnit. Nepřikrášlujte svoje zkušenosti.
  • Napište důvod pro osobní setkání
    Zmiňte důvod pro osobní setkání a při jeho plánování s personalistou buďte ochotni přizpůsobit se času. Je dobré na závěr motivačního dopisu uvést i Váš souhlas se zpracováním osobních údajů. Společnost tak Vaši žádost může zařadit do databáze uchazečů a oslovit Vás, pokud se uvolní vhodná pracovní pozice.

Vaše požadavky do motivačního dopisu nepatří
Neklaďte si hned na začátku komunikace s potencionálním zaměstnavatelem podmínky. Vaše požadavky na plat či flexibilní pracovní dobu do motivačního dopisu nepatří. Platové požadavky, detaily ohledně náplně práce či pracovní doby se projednávají na pohovoru nebo v případě nabídky pracovní smlouvy. Taktéž nemluvte o bývalém zaměstnavateli, ani neuvádějte důvod odchodu z posledního zaměstnání. Pokud to personalistu zajímá, zeptá se Vás na pohovoru.

Podívejte se na vzor motivačního dopisu